29
APR
Et moderat inntak av nøtter kan hjelpe deg ned i vekt Et moderat inntak av nøtter kan hjelpe deg ned i vekt
Skrevet av Robert Eilertsen
Et moderat og balansert inntak av nøtter kan hjelpe deg ned i vekt. Dette viser en studie som er publisert i APJCN.

Dette slår forskere fast, i en studie som er publisert i Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition.

Nøtter inneholder betydelige mengder protein, sunne enu- og flerumettede fettsyrer, fiber, vitamin E, magnesium og folat, for å nevne noe. Deltagerne nevnte økt metthetsfølelse, og forskerne kommer fram til at man bare tar opp 85-95 % av energien fra nøtter. Man registrerte også et økt forbruk av energi blant deltagerne - noe som kan antyde at mennesker som spiser nøtter, er mer aktive.

Denne studien er i tråd med mine anbefalninger om å innta 20-60g nøtter per da (10-30g fett).